Tour de central europe dag 1-7 (GEF edition)

Hallihallå från ett hotelrum i Prag!

Fick ett SMS fr en vän nu på kvällen som undrade om jag blivit av med mobilen även denna resa eftersom hon inte fick ngt svar i lördagsnatt ... jo det kom ett SMS, när jag låg o halv sov, med taskig stavning om drinkar och ölänningar ;) Tror inte mina vänninor var riktigt nyktra ... och hoppas av egoistiskaskäl att de fortfarande är singlar när jag kommer hem ;)
Nej mobilen är inte stulen på denna semester :)

Jag har faktiskt ingen koll på vad EMUB* har skrivit efter första dagen ... men vad jag förstår på SMS så får han det att låta som vi har det bra ... och det har vi ju :))
Just nu blev han orolig när jag bad att få blogga ... tror inte han överlever utan datorn i knät ... om ja ger honom en öl eller ett bowlingklot att sysselsätta sig med blir han nog lugn igen ;)
Såå ... landade i Bratislava i tisdags ... åkte till ngn j-la (jaha nu ska han ha min Cola som ersättning för datorn ... *suck* ;)) bowlinghall ... som låg i ett STORT shoppingcenter :-P ... dumpning av bowlingkulor och sen vidare till tågstationen .. Varmt var det .. mkt av det här har ni säkert redan läst ... (jag har förstått att jag (EMUB's blogg) har några trogna läsare som tillhör mig) *vinkar* Åka tåg till Budapest, åka taxi till hotellet, äta kattmat och sova! Han har väl skrivit om mackan i Budapest som såg ut att ha kattmat på sig?? Smakade inte illa men såg så jävla illa ut att jag inte kunde äta mer ... Men det gjorde inget, EMUB åt resterna av min macka.
Sedan vi lämnade Skavsta hade vi inte ätit annat än mackor ...
Onsdag .. varmt .. promenerade runt i Budapest .. åt mackor och var allmänt osocial mot EMUB för jag ville bara läsa klart Män som hatar kvinnor (Stieg Larssons första bok). På kvällen åt vi första målet mat (som inte var mackor) sedan vi lämnade Skavsta.
Torsdag .. varmt!! .. att GEF klarade sig i denna värme utan att bryta ihop är det fortfarande ingen som kan förstå!! (31 grader kl 21:15) Iaf .. på dagen såg vi sånt man skulle se .. det var fint :) Jag ville läsa min bok ...  På kvällen åt vi på samma lokala restaurang som kvällen innan .. och åt faktiskt samma ... lite fantasilöst kanske?
Fredag ... mindre varmt, det hade regnat och blixtrat på natten (såg jag när jag vaknade av EMUBs snarkningar) ..
Jag hade fått en kommentar fr min vän C i bloggen som undrade om shopping ...  så pga att det var lite sämre väder och en resdag tog vi oss till ett närliggnade shoppingcenter. Tänk dig Kista ... Ser du Kista Galleriga framför dig? Ta det gånger 9!! Men jag hittade inget av intresse ... det är nästan som att häda, att inte shoppa ngt på ett sånt ställe!
Fredag em/kväll - Vi anländer till Bratislava åker förbi hotellet som ligger långt åt helvete!! GEF är missnöjd över EMUBs val av hotell ... Vi åker till shoppingcentret för han vill titta på bowlinghallen ... jag har varit gift med denna man och vet att när han sätter foten i en bowlninghall och träffar andra bowlare så är han förlorad och inte nåbar för oss andra som inte pratar bowlingska... GEF shoppar en sommarklänning på C&A för 650 SKK Bargain!!!!
EMUB hittar en annons om båtresa från Bratislava till Wien på Donau som GEF kan göra.
Lördag .. blåsig men sol ... Han åker till bowlinghallen vid åtta ... GEF kliver upp lite senare och tar sig in till stan för att åka båt till Wien .. fanns ingen hemresa .. GEF gör Bratislava ist. Mkt trevlig liten stad .. Gick upp till slottet .. åt 2 medhavda mackor (stulna fr hotellfrukosten) och fick läsa min bok utan att känna mig osocial. Det blåste rätt mkt och det var lagom varmt .. vad man borde veta om man är snart 34 år, och är så blek att en alvedon på armen ser ut som en leverfläck, är att man borde använda solskydd ...  när jag träffade  EMUB vid 4 på em skulle kunna tro att jag kom fr Gränna!! För övrig har jag nu börjar läsa den andra boken "Flickan som lekte med elden". Kanke passande titel med tanke på hur varm min hud var. Jag köpte en tuff/ful prydnadsgroda till min lägenhet.
Vi åt på ett av ställena som C's kollega (tror jag det var) hade rekommenderat. (Tack så mkt!) Det låg på en jättemysig bakgård och jag kunder sitta under ett parasoll o slapp sol och maten var god och personalen trevlig.
GEF och EMUB promenerar runt lite innan EMUB ska tillbaka till bowlingen och hamnar tillslut på shoppingcentret ... GEF shoppar en vit skjorta som solskydd till nästa dag. EMUB tillbaka till bowlingen och GEF åkte till hotellet och åt alvedon och duschade kallt och läääääste :)
Det var denna kväll/natt hon fick SMS om Golden Hits och ölänningar ...
Söndag ... Inte lika blåsigt men soligt... EMUB = Bowling och GEF smörjer sig med solskydd brer sina extra mackor till frukosten och stoppar i väskan ...  Vienna here I come!! För att slippa strulet med att det inte fanns biljett hem fr Wien bestämde jag mig för att ta tåget tillbaka till Bratislava. Båtresan dit gick bra ... satt på däck ... soligt o blåsigt ... gick bra trots solskador fr dagen innan. Hade ngn gapig italienska bredvid mig mer än halva vägen. Jag såg ngt slott/borg fr båten ... några söta byar. Det var så gullig, folk på land och i mötande båtar vinkade så glatt när vi åkte förbi :))
Resan tog 75 minuter ... jag hade fått en liten karta när jag köpte biljetten ..
Vienna (37 grader varmt) Vi lade passande till vid Schwedenplatz ...  :)
Kartan visade alla ställen man "bör" se. Jag funderade starkt på om jag skulle ta en guidad busstur runt staden så att jag inte skulle missa ngt men jag kände mig för rastlös för att sitta på en buss och hur skulle jag då ha en chans att vinna stegtävlingen på jobbet (!!??) Jag hade de sämsta promenadskorna på men de var snygga och passar till den fina sommarklänningen (från C&A) och vita skjortan (från HM). Jag traskade runt lite som jag kände och gick in på de gator som såg roliga ut men hann ändå se Stephansdom, Michaelerplatz, Heldenplatz, Parlament och Rathausplatz ... som man sig bör. Jag åt den sista mackan bakom en fontän för att gömma mig fr den stekande solen. En av de saker jag tänker på när jag hör Wien är shopping ... och jag vill ju inte svika min vän C ... men vet ni!? om man vill shoppa ska man inte åka till Wien på en söndag för då är allt (utom restauranger, museums och turistbutiker) stängt!! Kan ni fatta? Så det var bara till att turista och sukta genom fönstren. (EMUB suckar, han vill nog ha sin dator snart. Colan han fick är slut och han har inte hittat ngn annan sysselsättning. Han brukar läsa väldigt mkt på våra semestrar (jag vet, osocialt) men slarvade bort sina läsglasögon innan vi åkte. Konstigt nog har inga problem att läsa på datorn slog det mig precis ... )
Iaf ... efter att ha ätit en av de goaste glassarna i mitt liv insåg jag att klockan var närmare halv fyra och det kanske var dax att hitta tåstationen ... Jag hittade en lite farbror i en souvenirbutik och han frågade om jag skulle till Südbahnhof eller blablahof .. som tur kom jag ihåg att EMUB hade sagt ngt som lät som Südbahnhof ... farbrorn frågade hur jag skulle ta mig dit. Jag svarade att jag tänkte gå ... han tittade lite på mig och sa att han tyckte jag skulle ta tunnelbanan, det skulle ta närmare 40 min att gå ...  Lätt som en plätt tänkte jag ... jag hade ju gott om tid och ville se mer av Wien :)
Det var varmt och mina fötter var trötta ... jag stannade och tog en kisspaus på en offentligtoalett som kallades Operatoaletten ... den spelade nämligen opera i högtalarna ... och för detta kunde de ta ut ngn extra cent ;)
Jag hittade till stationen, det tog mer än 40 minuter, men det var nog för att mina fötter var trött och för att jag tittade så mkt ... jag hittade till en biljettförsäljare som varken var trevlig eller tydlig men jag fick en biljett och betalade cirka 13 € och hade 18 minuter tillgodo ... inhandlade en macka, en croissant med choklad och min obligatoriska semesterdryck Peach Ice Tea :)
Jag hade faktiskt knappt läst ngt av min bok under dagen men nu hade jag nästan en hel timme till att läsa … men det fanns ju så mkt att titta på fr tåget som för övrigt såg ut som våra pendeltåg och luktade på samma sätt. Är det bara jag som tycker att våra pendeltåg har en svag doft av ladugård??!
Iaf så såg jag hav av vindkraftverk, jag tycker att de är så vackra och rogivande :))
Jag fick ett SMS fr EMUB att han hade gjort bort sig i B-finalen … och snart skulle vara klar ..  Jag insåg att jag inte skulle anlända till den stationen vi kommit till tidigare och började fundera lite på var i helvete jag skulle hamna  :-S
Det visade sig att det var rätt nära Aupark där EMUB just fått spö i bowling. Jag fick hjälp av en polisman som inte pratade ngn engelska så att jag kom med rätt buss och hann glida in i shoppingcentret för att genom fönstret se hur min älskade EMUB fick en vattenmelon i (tröst)pris (ser ju ut om en bowlingkula).
Båda var rätt trötta och tog oss halvsovande till samma restaurang som kvällen innan och sen tillbaka till hotellet för att sova. EMUB hade av ngn anl fått för sig att vi skulle åka till Prag med ett tåg som gick 06:08 följande morgon. Han hävdade att det var på mina direktiv. Men detta vill jag inte alls kännas vid!! Vi sov till nio eller så …  Min hud var dock fortfarande on fire och jag var inte så nöjd när jag vaknade och insåg att mina feberdrömmar var pga att den, just då, inte så älskade EMUB hade stängt av AC:n under natten för att han frös!! *morr*
Tåget gick strax efter 12 ist och idag har hela dagen gått åt till att resa till Prag… Men det EMUB skriva mer om.

Men nu vet ni iaf att min mobil inte är stulen och att jag har shoppat lite ;)

>>Korven … Mm jag vet jag är jättetuff som åker till Wien själv … jag blir trots allt inte mer än 34 i höst …  ;)) (retas)

P&K / Viccan, Sparris, GEF eller vad ni nu vill kalla mig :))

*EMUB = Ex-Maken Utan Baken (ni som känner Ian vet att han saknar rumpa)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0