Tour de central europe dag 3


Natten var horribel, vi (läs jag) vågar inte köra ACn hela natten pga risken att bli sjuk, resultatet blev att det var ca 3434 grader varmt I rummet, Både jag & GEF vaknade vet inte hur många ggr, ACn åkte på & av ett antal ggr & när vi väl vaknade vid 9 (av att vår frukost skulle serveras) så var vi ungefär lika trötta som kvällen innan.
När väl morgonbestyren var klara så gav vi oss ut, målet var att turista, så vi promenixade ner mot centrala delarna av Budapest. Första anhalt var parlementet, en byggnad som ser mer ut som ett meddeltida rådhus. GEF såg ett torn högst upp som f*n som man tydligen kunde gå upp i, jag som absolut hatar höjder gjorde såklart allt I min makt för att styra bort det. Det hela ordnade sig då det endast var guidade tourer & det var en lång kö (puuh) Vi kollade runt lite, tog massa bilder & begav oss sen mot en av broarna över Danube (Donau) som skulle ta oss till Budapests castle district. På väg över bron så hamnar vi i en photshot, vet inte vem som var modellen, men alla i crewn var japaner, så det var väl antigen någon artist som är stort där borta, eller så var det bara en modellplåtning. Väl över på andra sidan pölen så hamnar vi vid bergsbanan, jag är såklart för snål för att betala 60spänn för att åka i 2 minuter, så vi bestiger en rätt brant gångväg. Där uppe så hamnar vi i ett turistområde där mat & pils kostar 2-3 ggr mer än nere i stan, kanske inte så konstigt, vi försöker väl alla få ut så mkt man kan av våra varor & tjänster.  
Vi lullar omkring & kollar på hus, vyer & annat, vi blir hungriga & hamnar på en av alla turistfällor, kommer undan med 200 spänn för lunchen bestående av 2 sallader, öl & cola) Mer promenerande, fler hus, fler vyer, några pitstops med dryck & kakor. Till slut så tröttnar vi & bestämmer oss för att dra till Margreteön som vi var på igår, lite bad & slappande i solen var planen. Vi börja vår nedstigning ner för berget (går bland annat över bergsbanan som jag snålade med) Ön ligger några kilometer bort, GEF är trött som fasen & har ont i fossingarna, så vi går några hundra meter, pausar, går några hundra meter etc etc. När vi väl börjar närma oss så kommer vi på att det kanske är smart att ta en pitstop och nyttja deras mugg eftersom det var bristvara ute på ön. Vi hittade ett litet trevligt lokalt ställe där vi fastnade i över en timma. Jag satt i solen & jobbade på brännan medans GEF jobbade på att bli klar med del 1 i Stieg Larssons Millenieserie. När boken var klar så lättade vi & började gå hemmåt, ön kom på nått sätt av sig, så vår plan blev att hitta ytterligare ett mysigt ställe för ytterligare en pitstop i solen. Väl över så hamnade vi äntligen i skugga & då gick det upp rätt klart för oss att mer sol var nog inte det vi behövde. Inte så att vi hade bränt oss, men det var en rejäl färgskiftning mot innan vi drog iväg. Så vi lullade hem & hade tur, hotellet har en liten uteplats med ett bord & några stolar och det var ledigt, Jag sprang upp rummet & hämtade ner lite pils & cola samt datorn så att jag kunde blogga medans GEF mutade in området.


Vid närmare eftertanke så har jag nog inte bara fått lite färg, jag är KNALLRÖD *suck*

Middag på samma ställe som igår efter en långpromenad för att hitta bord på nått ställe som verkade ok, maten lika god som igår & jag är tamejfan ännu mättare

I morrn ska vi tillbaks till Bratislava, tiden är lite osäker, den beror mkt på väder & vind & vad vi har för oss i morrn, men planen är att ta ett tåg vid 18-tiden för att vara i Bratislava i hygglig tid i morrn kväll.


och igen, ev stavfel är INTE mitt fel
och igen, bilder är på G

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0