Tour de central europe dag 4

Tour de central europe dag 4

Ytterligare en komplett usel natt, ömson plus 45grader ömsom minus 12, kanske inte helt sant, men det kändes i alla fall så. Vet inte hur många ggr jag var uppe & ändrade på ACn, borstade tänderna, satte på mig en t-shirt, etc etc etc. Hotellet var lågbudget som fan och på det hela taget okey för pengarna, men värme/kylaproblemen på nätterna är nått som definitivt får mig aldrig boka det hotellet igen. Eftersom utcheckning är 10:30 så ställer jag klockan på 08:00, GEF grymtar som fan när hon hör mitt alarm (som om sanningen ska fram kan väcka döda) Jag hoppar upp, duschar & fixar mig & sätter sen igång med att packa & dona. Frullen kommer, jag äter allt medans detta händer så ligger GEF i sängen & surfar lite samt klurar över livets mysterier. Fyrtiofem minuter före vi ska vara ute ur rummet så börjar GEF med packning & fixning, jag är såklart stressad, men GEF påpekar att vi kommer hinna. 10:29 lämnar vi rummet, betalar för oss & dumpar packningen i deras bagagerum & beger oss iväg.

Några minuter från där vi bodde så hade vi sett nått som vi trodde var en galleria, mkt riktigt så var fallet & inte vilket galleria som helst, jag tror aldrig jag varit inne i nått liknande. Säkerligen dubbelt till tre gånger så stor yta som Kista samt i tre våningar. Utbudet var mycket blandat, från flagshipstores till lokala märken via alla kedjor samt butiker som i mitt tycke mest sålde krimskrams. Ingen av oss var riktigt taggade för shopping, så vi gled mest omkring & kollade. Prisnivån var lite billigare än hemma och rätt mkt reor just nu, jag såg ett par jävligt coola Puma sneakers för ca 400 spänn, men jag avhöll mig. När vi ledsnat på att fönstershoppa så tog vi lite skräpmat till lunch & lullade sen tillbaks till hotellet .
Vårt bagage var kvar & portiern beställde en taxi till oss så att vi kunde ta oss till järnvägstationen. Väl där så tog vi oss till internationella biljettter för att upptäcka att det var SJUTTIO nummer före oss, GEF drog iväg för att ta reda på om vi verkligen behövde en sittplatsbiljett, eller om vi bara kunde sätta oss på tåget och chansa på att få någonstans att sitta. Efter en stund så får jag en nummerlapp med ca 50 nummer närmare än min egen. Detta hjälpte dock inte ett jota då det på ca 10 minuter bara hoppat fram två nummer (Ungerska biljett-tanter ger jag inte mycket för) Så vi sket i det & bara hoppade på tåget & chansade på att få någonstans att sitta.

Tåget är betydligt äldre än det vi åkte hit, men vi får plats i en kupé ihop med en dam. Det visar sig vid biljettviseringen att hon satt sig på fel tåg, så efter ca 45 minuter så fick hon hoppa av & ta tåget tillbaks & vi fick kupén för oss själva. Biljett-tanten på tåget kollade för övrigt på våra biljetter, nickade & log & skrev nått på dem, så uppenbarligen behöver man inte platsbiljett mellan Budapest & Bratislava. Vi åker exakt samma sträcka som förra gången, med skillnad för att vi åkte i mörker förra gången, landskapet är riktigt vackert, väldigt kuperat med massor av pittoreska byar. Vi passerar en liten stad som verkar delad av Danube, på andra sidan så ligger ett flertal fort och borgliknande hus uppe på ett berg. Tåget blir aldrig fullt, så vi får behålla vår kupé för oss själva.

Väl framme i Bratislava så går vi till turistinformationen för att kolla hur vi tar oss till vårt hotell, det visar sig ligga en bit bort, ca 10 minuter md buss. Vi åker dit & checkar in, hotellet ligger rätt off, men är å andra sidan ett helt okey hotell med riktiga sängar & behaglig temperatur,
Efter att vi packat upp lite så tar vi en ny buss in till stan, hoppar av i centrum & irrar sen omkring en kvart, vi kommer bägge på att vi inte var på humör för att upptäcka saker, så vi hoppade på bussen igen & åkte till köpcentret där bowlinghallen låg, Efter en snabbis i bowlinghallen & lite hejjande på folk så fick vi oss en bit mat & en pils. God mat samt lite vardagsaction då ett av parasollen på uteserveringen fick lite vind under seglet & flög iväg på några gäster som satt vid bordet jämte oss. GEF drar ut på shoppingäventyr medans jag hänger lite i hallen & surrar med folk. Profilen verkar extremt lätt, men det är tydligen lite knepigt för vissa att få loss käglorna. Gross skjuter 1499, så han fick i alla fall loss flaskorna. GEF kommer med sitt shoppingfynd (klänning) och vi bladar hem till hotellet för en tidig kväll

I morrn spelar jag 09:00 & 12:00 tider för finalspel har jag noll koll på, men det lär visa sig

Rörande bilderna så har jag det på G, i morrn kommer det finnas bilder uppe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0