Tour de central europe dag 7

Som sagts tidigare så åkte vi från Bratislava vid 12tiden. När vi kom till stationen för att köpa biljetter så höll det på att gå riktigt illa, tanten i kassan hörde inte/fattade inte att vi skulle till Prag utan gav oss biljetter till nått helt annat (och helt outtalbart)  enligt killen som informerade om Hostels så var det namnet på en flod som var vår slutdestination. Vi fick pengarna tbx & ställde oss sen i ytterligare en kassakö (då dövtanten tog lunch), den här gången gick det bättre. Vi fick inte köpa sittplatser av nån anledning, tjejen sa att tåget inte var fullt så vi tyckte det verkade ok i alla fall. Väl på så var det inte alls lika ok, tåget var smällfullt, vi lyckades hitta två platser i en kupé & trängde ihop oss där med lite diverse löst folk. Efter några stopp så kommer det en tjej & säger att platsen GEF sitter på är hennes, som den perfekta exmaken så ger jag såklart GEF min plats & går till restaurangvagnen & dricker pilsner i tre och en halv timma :D (GEF kom ut en sväng & mufflade i sig ett lass med pankakor dränkta i choklad)

Tåget anländer till Prag 30 minuter innan jag lyckats klurat ut att det borde & vi är lite villrådiga om det verkligen är just den här stationen vi ska av på (vilket det visar sig) vi kastar oss av tåget, får med all packning & går ut för att ta oss till hotellet. Enligt mail frånföreståndarinnan så ska det vara promenadavstånd, men vi tycker det verkar för lång och tar tunnelbanan. När vi står utanför informationen för kollektivtrafiken så kommer ett ungt svenskt par fram & börjar prata med oss, de hade inget hotell och noll koll, så jag ringde vårt ställe (som visade sig vara fullt, men de tipsades om ett ställe som låg nästan vägg i vägg. De fick rum dår, men åkte på 100€/natt men de var för lata/trötta för att jaga vidare. Efter att vi lastat av våra grejjer så ger vi oss ut på stan. Först så orienterar vi oss lite, sen ger vi oss av på matjakt. Vi hittar ett ställe som ser trevligt ut, går in, beställer lite lokala specialiteter (GEF äter Gulasch & jag äter tjeckisk fläsklägg) kanongott & mysigt, Dock så fnattar jag loss när jag får notan (handskriven & helt oläslig) notan är nära 200 Kc mer än den borde vara. (inte för att det är så mkt pengar, men jag HATAR att bli blåst)  mkt riktigt, han har tagit betalt för saker vi inte beställt samt en kuvertavgift på 80 Kc)  jag fräser som en ilsken huggorm, han subtraherar några smårätter samt jämnar till notan nedåt. Jag lämnar inte ett öre i dricks, muttrar & småsvär & går. Alltså VILKET PUCKO!!! han hade säkerligen fått det där i dricks av mig, samt fått två nöjda gäster som troligtvis kommit tbx, nu kommer vi aldrig gå dit samt jag kommer sprida ordet om denna usla krog :P


Efter denna vardagsaction så tar vi en sväng i gamla stan, absolut smällfullt med turister, hundratals souvenierbutiker, caféer, restauranger samt massoooor med otroligt vackra byggnader. Vi lullar omkring en stund innan vi ger oss av hemmåt, På vägen så stannar vi till i en livsmedelsaffär för att handla lite snask, läsk & pils. Och där är vi nu, GEF läser & äter snask, jag bloggar & dricker upp vinet jag fick i Bratislava

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0