Tour de central europe dag 9

GEF sov med öronproppar, så hon hade en bra natt (utan mina snarkningar) vi sov ut rätt ordentligt, åt frulle & tog oss ut vid 11tiden. Dagens plan var att ta sig upp till Mala Strana (området sydväst om slottet) sen promenera runt slottet till Hradcany. Vi fastnar dock i stan längre än planerat, mina bett från natt 1 ser rätt otäcka ut, så jag letar upp ett apotek för att få lite råd medans GEF glor i lite affärer. Apotek nr1 (som var så vackert inrett med Art Deco intarsia i den gammaldags apoteksinredningen att man ville montera ner hela alltet & ta med hem)

Jag får en kräm (som faktiskt hjälper) och vi ger oss av,  vi fastnar på Bethlehemstorget & äter lunch innan vi ger oss av. Vi tar en bro som ligger söder om Karlsbron för att komma över floden, sen går vi Karamelitska fram & bara kikar på allt vackert. GEF kikar in i ett bageri & ser godsaker, men vi går vidare tills vi kommer till foten av bergbanan som leder upp till Petrin.  Här hittar GEF en gräsplätt som hon finner lämplig för att ligga och slappa och läsa lite. Perfekta exmaken drar iväg för att inhandla lite smaskens (på bageriet gef såg tidgare) så vi ligger där & degar i väder som pendlar mellan stekande sol & hot om regn. När vi ledsnat så tar vi bergbanan upp och börjar utforska det området.

Efter lite gående så kommer vi till ett eiffeltornsliknande utkikstorn på ca 70 meter. Jag som HATAR höjder piper såklart, men GEF ger sig upp (trappor)  tydligen var det fantastisk utsikt & GEF tog massor av fina bilder

Väl nere (jag drack pilsner under tiden) så börjar vi promenera i riktning mot slottet. Det visar sig att vi kommer fram på fel sida, men det kvittar, det är otroligt vackert. Efter en lång promenad så kommer vi ut vid Maltesertorget, vi kikar vidare på allt vackert. (som en svensk man vi mötte uppe vid bergbana sa, "prag är ett enda stort museum"

Vi tar vägen tillbaks över Karlsbron & promenerar genom Stare Mesto hem till hotellet för att powernappa lite. Dagens utflykt tog över 7h alltså en himskans massa meter promenerade vilket i alla fall gör oss jävligt trötta :P

GEF somnar till medans jag fnular lite med datorn & bilderna, när klockan närmar sig halv9 så petar jag liv i henne & vi kilar ner till samma restaurang som igår, en snabb middag & sen hem igen.  Både jag & GEF är halvdöda & somnar tidigt (vilket vi iofs typ gjort hela semestern)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0